Dlaczego rekruterzy Cię nie zauważają? Bez znajomości języków obcych trudniej odnieść sukces

"Wow! To jest właśnie stanowisko dla mnie! I idealnie wpasowuję się w kulturę firmy!” Ale...

Jak przejść przez wstępną selekcję działu HR i dostać się na rozmowę kwalifikacyjną? Nie widzimy przecież naszej konkurencji i nie mamy pojęcia, jakimi kryteriami kierują się rekruterzy. Jak więc dzisiaj wybiera się kandydatów?

Obecnym trendem jest „skill-based hiring” – rekruterzy skupiają się na praktycznych umiejętnościach kandydatów. W czasach, gdy coraz większy zakres prac jest wykonywany przez sztuczną inteligencję, na znaczeniu zyskują doskonałe umiejętności komunikacyjne pracowników. Są one mile widziane zarówno u recepcjonisty, który tworzy pierwsze wrażenie na temat firmy, jak i u menadżera, który przekazuje swoją wizję zespołowi. Znajomość języków obcych wpisuje się również w kompetencje komunikacyjne. I często jest to warunek przejścia kandydata do kolejnego etapu rekrutacji.

Dziś język angielski sprawdza się jako środek komunikacji w wielu firmach. Zarówno w dużych korporacjach jak i małych startupach pracują pracownicy z różnych krajów, często nawet z różnych kontynentów, którzy pracując zdalnie tworzą międzynarodowe środowisko. „Ci, którzy nigdy nie uczyli się angielskiego, znajdują się w niezręcznej sytuacji. Rekruterzy mogą postrzegać takich kandydatów jako mało ambitnych, pasywnych lub ogólnie niedopasowanych do nowoczesnego środowiska pracy. Ponadto brak znajomości języka angielskiego ogranicza dostęp do informacji, artykułów fachowych, kursów on-line i książek. Jest to znaczne utrudnienie, które może również prowadzić do zmniejszenia pewności siebie kandydata” – mówi Aleš Podrazil, dyrektor James Cook Languages w Czechach.

Chociaż znajomość angielskiego stała się absolutną koniecznością, umiejętność komunikacji w innym języku obcym może stanowić dodatkową przewagę konkurencyjną, która wyróżni kandydata na rynku pracy. „Angielski jest w dalszym ciągu najpopularniejszym językiem, jednak zainteresowanie nauką innych języków obcych rośnie. Widzimy to nie tylko w przypadku osób, które chcą podróżować, ale także tych, które szukają pracy za granicą lub chcą awansować” – dodaje Lucie Kratochvílová. „Podczas zajęć nasi lektorzy ćwiczą z kursantami różne scenariusze rozmów kwalifikacyjnych w języku obcym lub pomagają im stworzyć idealne CV. Wielu naszych kursanów zyskało w ten sposób nie tylko pewność językową, ale także wymarzoną pracę.”

Aleš Podrazil potwierdza podobny trend: „Pracownicy postrzegają naukę języków jako korzyść, która pomaga im nie tylko w rozwoju zawodowym, ale także w rozwoju osobistym. Często zdarza się, że lepsza znajomość języków otwiera im drogę do wyższych i lepiej płatnych stanowisk w firmie. Zyskuje i pracownik, i firma.”

A jak u Ciebie ze znajomością języków obcych?